Zdrowy rozsądek
Dział ten ma za zadanie zwrócić Waszą uwagę na konieczność dokładnego przemyślenia wszystkich planowanych zmian w samochodzie.
Musimy pamiętać, że najbardziej optymalnym samochodem jest samochód w konfiguracji fabrycznej. Uwierzmy w to, że armia inżynierów, poparta olbrzymim potencjałem badawczym i testowym, nie wyprodukowała bubla, który wymaga ulepszania. Wszelkie zmiany, jakie zaplanujemy w naszym samochodzie, działają dwojako: z jednej strony poprawiają jego możliwości w konkretnych sytuacjach, z drugiej - coraz bardziej oddalają go od uniwersalności.
Zanim podejmiemy jakiekolwiek decyzje o przeróbkach, dobrze jest zastanowić się nad naszymi potrzebami i warunkami, w jakich przyjdzie nam używać samochód terenowy.
Jeśli auto ma być autem rodzinnym, będzie używane na co dzień , a w teren będziemy wyjeżdżać weekendowo, turystycznie, zakres przeróbek nie powinien wykraczać poza lekki lift zawieszenia i ubranie naszego auta w lepsze, bardziej terenowe opony, z większą rozmiarówką. Dalsze przeróbki mogą objąć zamontowanie wyciągarki - tu jednak trzeba pamiętać już o sporej masie zawieszonej na zderzaku i prawdopodobnie koniecznej małej modyfikacji zawieszenia, w celu zrekompensowania dodatkowej masy przed przednią osią.
Bardzo często popełnianym błędem na tym etapie modyfikacji jest zbyt duży lift i zbyt duże opony. Otrzymujemy wtedy bardzo ładnie wyglądające auto, za które wszyscy nas chwalą, ALE z jazdą to już gorzej. Na asfalcie takie auto źle się prowadzi, drastycznie spada jego prędkość przelotowa (dotyczy aut z myślącymi kierowcami), tor jazdy zaczyna być sugerowany, i nie przewidywalny w wielu sytuacjach, na nadwozie przenoszą się dziwne wibracje, nie wspominając o trudnościach z rozpędzaniem i wzroście spalania.
Nasze możliwości w terenie, zamiast poprawiać się - spadają, i zaczynają spotykać nas coraz dziwniejsze usterki, typu: uszkodzenie opony połączone ze zdemolowanym nadkolem, urwany krzyżak wału, oberwany przewód hamulcowy. Zamiast cieszyć się obcowaniem z naturą, stresujemy się dźwiękami dochodzącymi z podwozia ? których nie było zanim dokonaliśmy przeróbek. Najgorsze w tych wszystkich działaniach jest to, że przecież wyskoczyliśmy ze sporej kasy, a efekt jest odwrotny od planowanego.
Należy pamiętać, że większość samochodów terenowych bezproblemowo przyjmuje lift zawieszenia na poziomie 3-5 cm. Optycznie jest to sporo, a nie wiąże się jeszcze z dalszymi modyfikacjami ani z negatywnymi zjawiskami opisywanymi powyżej. W kwestii opon zazwyczaj możliwe jest założenie ateków o jeden lub dwa rozmiary większych niż opony oryginalne. Przykładowo: Terrano II fabrycznie postawione jest na oponach 245/70/16 bez poważnych modyfikacji wchodzą opony w rozmiarze 245/75/16. Opel frotera model ?98. Fabrycznie 245/70/16 maksymalnie bez poważnych modyfikacji i ujemnych skutków w prowadzeniu 245/75/16 lub 265/70/16, pozornie zmiany rozmiarów są niewielkie, ale w praktyce jest to zmiana wyczuwalna, tak pod względem parametrów, jak i wyglądu terenówki. Zmiany opisane powyżej są wystarczające dla aut będących w terenie okazyjnie (czyli większości). Zupełnie innym modyfikacjom podlega auto wyprawowego, którego przygotowanie dokładnie opisujemy w dziale wyprawy.
Serwis 4x4
- naprawy bieżące aut terenowych;
- pomoc w zakupie samochodu 4x4;
- przygotowanie aut do wyprawy;
Wyprawy 4x4
Zapraszamy do obejrzenia opisu wyprawy na Bałkany - zdjęcia i opis.
Auta 4x4
Zapraszamy do przeczytania nowych opisów:
Toyota Land Cruiser FZJ 80 oraz Toyota Land Cruiser HDJ 100
Kontakt
Adres
ul. Modlińska 349
03-151 Warszawa
Serwis
tel. stac.: 0 22 676 57 34
Porady, wyprawy 4x4
tel. kom.: 0 604 286 902