ABC wstępnych oględzin
- Obejrzyj środek samochodu terenowego:
powycierana kierownica, zapadnięty fotel kierowcy, zniszczona gąbka po lewej stronie siedziska w fotelach kierowcy, poprzecierane gumy na pedałach.
Te obserwacje pozwolą wam się odnieść do przebiegu auta. Uszkodzenia przedstawiane powyżej, zaczynają pojawiać się (w większości samochodów terenowych), dopiero przy przebiegu rzędy 150-180 tysięcy. Terenówki z mniejszymi przebiegami nie powinny mieć tego typu uszkodzeń. - Sprawdź zawiasy drzwi kierowcy ? ruszając otwartymi drzwiami góra-dół ? luz też świadczy o dużym przebiegu (choć są wyjątki).
- Oglądaj samochody tylko czyste. W samochodach brudnych i zabłoconych pod spodem niczego nie znajdziemy. Właściciel musi pokazać auto czyste, jeśli to już jest dla niego problem , to nie warto zajmować się tym egzemplarzem.
- Pamiętaj: dokładnie obejrzyj ramę samochodu. Porównując stronę prawą z lewą, bardzo łatwo wyłapiecie ewentualne różnice miedzy stroną naprawianą, a oryginalną.
- Bardzo dokładnie obejrzyj wszystkie zakamarki nadwozia oglądając elastyczną powłokę zabezpieczeń i porównując ją tak jak w przypadku ramy (prawa-lewa).
- Sprawdź czy elementy podwozia nie są powycierane przez trawę i błoto.
- Koniecznie sprawdź poprawne działanie sprzęgła (sprzęgło do terenówki to dość duży wydatek).
- Wyjmij bagnet silnika, kropla oleju napuszczona miedzy palce i rozciągnięta powinna się zerwać po 2-3 milimetrach, jeśli jesteś w stanie rozciągnąć krople do 8-10 milimetrów, to świadczy to o obecności dodawanych zagęszczaczy dla ukrycia słabego stanu silnika.
- Silnik po przejechaniu kilku kilometrów i osiągnięciu prawidłowej temperatury powinien mieć lekko stwardniałe przewody układu chłodzenia.
Przewody całkowicie miękkie świadczą o rozszczelnieniu układu chłodzenia, najczęściej celowo, aby ukryć uszkodzenie głowicy. - Po odkręceniu korka oleju w silniku powinniśmy mieć niewielki przedmuch. Jeśli wyrywa nam korek z rąk, a przedmuch porównywalny jest z rurą wydechową to zły znak (tylko porównanie kilku takich samych silników pozwoli nam ustalić skalę porównawczą ? generalnie im mniej tym lepiej).
- Sprawdź wycieki oleju silnik, skrzynia, mosty. Zasada zawsze taka sama: wyciek ? źle, brak wycieku ? dobrze (wyjątek stanowi Land Rover do 1998 roku: brak wycieku ? nie dobrze, oznacza brak oleju ;) )
Udając się na wstępne oględziny z wyżej wymienioną listą, bez trudu powinniście ?odsiać? dobre auta od przysłowiowego gruzu.
Serwis 4x4
- naprawy bieżące aut terenowych;
- pomoc w zakupie samochodu 4x4;
- przygotowanie aut do wyprawy;
Wyprawy 4x4
Zapraszamy do obejrzenia opisu wyprawy na Bałkany - zdjęcia i opis.
Auta 4x4
Zapraszamy do przeczytania nowych opisów:
Toyota Land Cruiser FZJ 80 oraz Toyota Land Cruiser HDJ 100
Kontakt
Adres
ul. Modlińska 349
03-151 Warszawa
Serwis
tel. stac.: 0 22 676 57 34
Porady, wyprawy 4x4
tel. kom.: 0 604 286 902