Nasza wyprawówka

Na początku mojego opisu chcę zaznaczyć, iż przedstawione auto nie jest prezentowane jako jedyny słuszny wyrób, a tylko jako jedna z wielu możliwości, która została przez nas zrealizowana i dokładnie przetestowana.

Wybór padł na Patrola ze względu na jego dużą pojemność, szeroki rozstaw kół (za chwilkę dlaczego), mocne zawieszenie i elementy przeniesienia napędu oraz przyzwoitą ekonomię.

Z założenia nasz Patrol jest przeznaczony do podróży w umiarkowanym klimacie dla maksymalnie czterech osób dorosłych.

Zakres modyfikacji, które w moim mniemaniu były niezbędne, sprowadził się do następujących prac:

  1. Niewielki lift zawieszenia zrealizowany przez zastosowanie 4cm podkładek poliuretanowych pod oryginalnymi sprężynami.
    Dla ciekawych postaram się wyjaśnić dlaczego tak, a nie kompletne zawieszenie. Przede wszystkim dlatego, że to rozwiązanie sprawdziło się w poprzednim Patrolu w różnych sytuacjach nie generując żadnych dodatkowych niekorzystnych zachowań. Pozostawiając oryginalne nastawy zawieszenia samochód może spełniać swoją rolę przez cały rok. Pamiętajmy, że przez większą część roku jeździmy praktycznie bez obciążenia. Ponad to dodatkowe przekładki pod sprężynami tłumią sporą część dźwięków i wibracji przenoszonych z zawieszenia.
    Podniesienie zawieszenia o 4cm nie pociąga za sobą konieczności wykonywania dalszych modyfikacji jak dłuższe amortyzatory, drążki stabilizatorów, mimośrodowe tuleje wahaczy, regulowane drążki przednie (o wszystkich tych pracach trzeba pamiętać, gdy chcemy podnosić naszego Patrola o więcej niż 6 cm).
    Dodatkowe względy, które brałem pod uwagę przy tak małym lifcie to nieobciążanie krzyżaków w wałach napędowych, brak zjawiska unoszenia się przedniego zawieszenia podczas hamowania, które jest szczególnie niebezpieczne przy załadowanym aucie na górskich serpentynach. Dla niewtajemniczonych informacja, że w wypadku Patrola i nie tylko, duży lift często powoduje zjawisko odwrotne do tego do jakiego jesteśmy przyzwyczajeni; podczas hamowania przód auta przestaje nurkować, a wręcz przeciwnie zaczyna się wznosić, co wynika ze zbyt ostrego konta natarcia wahaczy.
  2. Zamontowane stalowe felgi 15" ze sporym odsadzeniem na zewnątrz dla poprawy stabilności bocznej.
  3. Opony BF AT 33x12,5x15 - celowo podwyższony profil opony w stosunku do oryginalnych.
  4. Wyciągarka zamontowana w oryginalnym zderzaku z możliwością demontowania jej bez rozbierania przedniego zderzaka. Taki montaż ułatwia ewentualne naprawy jak i okresowe przeglądy (wyciągarka raz wciśnięta pod zderzak i nigdy nie konserwowana prawie na pewno zawiedzie nas po kilku latach). Puszka przekaźników zamontowana pod maską osłonięta przed działaniem czynników zewnętrznych.
  5. Biorąc pod uwagę duży wzrost masy auta przygotowanego na wyprawę w stosunku do „golasa" jeżdżącego po drogach w okresie poza urlopowym tylne zawieszenie naszego Patrola zostało doposażone w poduszki pneumatyczne, które są dopompowywane w zależności od potrzeby chwili. W praktyce okazało się, że rozwiązanie to sprawdza się również jako system poziomowania auta podczas noclegów.

Tyle jeśli chodzi o modyfikacje auta, tak przygotowany Patrol w dobrym stanie technicznym na pewno bezpiecznie dowiezie was tam i z powrotem.

WYPOSAŻENIE WYPRAWOWE

Druga część opisu to wyposażenie wyprawowe. Jak już wspominałem samochód może być przygotowany maksymalnie na 4 dorosłe osoby; 2 osoby wykorzystują zabudowę wnętrza, 2 noc spędzają w namiocie dachowym.

Ze względu na codzienną zmianę aranżacji wnętrza podstawowym wymogiem dla zabudowy była jej mała waga i łatwość w demontażu. Główną podstawę stanowią zawiasy dla 6 i 7 fotela oraz stelaż w kształcie litery T umieszczony na podłodze bagażnika. Zabudowa wykonana jest ze sklejki i składa się z czterech ćwiartek z czego boczne łączone są zawiasami. Położone oparcia siedzeń stanowią doskonałą i stabilną podstawę dla platformy.

Jako, że noc to czas przeznaczony na regenerację naszych sił po długim dniu i często jeszcze dłuższej integracji ogniskowej proponuje zwrócić szczególną uwagę na materace. W naszej zabudowie wykorzystaliśmy dwa niezależne materace 70cm szerokości i 10cm grubości, każdy z nich składa się z trzech części sprytnie obszytych materiałem i połączonych ze sobą.

Konstrukcja platforma w połączeniu z materacami pozwala doskonale wypocząć osobnikom o wzroście nawet 190cm bez dotykania przednich foteli.

Bagażnik ze względu na platformę został podzielony na dwie płaszczyzny, pod platformą umieściliśmy cztery plastikowe pojemniki w których dla zachowania ładu i porządku umieszczona jest wszelka drobnica; prowiant, obuwie, części zamienne, pozostała wolna przestrzeń to narzędzia, taśma, itp.

Górna płaszczyzna przyjęła na siebie złożone materace, stolik turystyczny, namiot sanitarny, pojemniki z wodą, torby z odzieżą (na noc są one przestawiane na przednie siedzenia).

Dodatkowo we wnętrzu została zamontowana przetwornica prądu 230V głównie przydatna do ładowania wszelkich baterii.

ZABUDOWA DACHOWA

Jeśli chodzi o zabudowę dachową długo zastanawialiśmy się jaki zakupić namiot.

Szmaciany - w formie złożonej zajmuje dużo mniej miejsca na dachu, w formie rozłożonej wystaje poza obrys samochodu i nadal nie zajmuje miejsca na platformie dachowej, pozostawiając więcej wolnej przestrzeni na niezbędne wyposażenie, które nie sposób upchnąć w środku przy 4 osobach.

Innym rozwiązaniem jest namiot z tworzywa, który zajmuje więcej miejsca na dachu, ale posiada zalety, które nie sposób przecenić: łatwość układania i składania (po odpięciu klamer siłowniki pneumatyczne podnoszą dach za nas), odporność na ewentualne rozdarcia i najważniejsze: możliwość przewożenia w nich pościeli z dolnego pokładu oraz innych rzeczy jak kurtki (które zajmują wewnątrz samochodu mnóstwo miejsca), zapas wody pitnej w butelkach, itp. W naszej wersji namiotu po złożeniu zostaje około 30 cm przestrzeni do wypełnienia.

Jak widać na zdjęciach wybór padł na plastik, ale nie oznacza, że jest to jedyna słuszna koncepcja, obie wersje to indywidualny wybór, każdy będzie dobry.

Najważniejsza kwestia to pamiętać, że wybrany namiot będzie podróżował po bezdrożach, jego przymocowanie musi być bardzo pewne, a całe obciążenie równo rozłożone na rynienkach dachowych. Chcąc uniknąć problemów homologacyjnych za podstawę platformy posłużyły pałąki „THULA". Do pałąków została przymocowana platforma tworząca podstawę dla namiotu oraz skrzynki podróżnej, która została wykonana na wymiar dla z góry przewidzianych akcesoriów.

Skrzynia zmieściła w sobie wiadro wypełnione środkami czystości, garnkami, zestawem prysznicowym, 4szt krzeseł turystycznych, stelaż do aparatu foto, jednorazowe butle gazowe, stelaż dla ganku, płachtę materiału, część obuwia. Za skrzynią znajduje się specjalnie przygotowana drabina potrzebna do wchodzenia do namiotu.

Pod platformą dachową zostały przygotowane teleskopowe wędki. Stanowią one główny punkt podparcia do ganku, który osłaniał nas przed deszczem w rumuńskich górach i słońcem nad bułgarskim morzem.

Następnym bardzo ważnym elementem wyposażenia jest namiot socjalny (jak go zwał tak go zwał). W naszym przypadku jest to namiot o wymiarach 120x120x180 z gatunku błyskawicznych. Daje on niezbędną przestrzeń dla wykonania wszelkich zabiegów higienicznych, a dzięki szczelnie zamkniętej przestrzeni możliwe jest wzięcie kąpieli nawet w wyższych partiach gór. W połączeniu z prysznicem zasilanym z gniazdka zapaliczki wydaje się być optymalnym rozwiązaniem.

Celowo pomijam szczegółowy opis sprzętu biwakowego, bo ten każdy skompletuje według własnego uznania i stopniowo zdobywanego doświadczenia.


Serwis 4x4

  • naprawy bieżące aut terenowych;
  • pomoc w zakupie samochodu 4x4;
  • przygotowanie aut do wyprawy;

Wyprawy 4x4

Zapraszamy do obejrzenia opisu wyprawy na Bałkany - zdjęcia i opis.

Auta 4x4

Zapraszamy do przeczytania nowych opisów:
Toyota Land Cruiser FZJ 80 oraz Toyota Land Cruiser HDJ 100

Kontakt

Adres
ul. Modlińska 349
03-151 Warszawa

Serwis
tel. stac.: 0 22 676 57 34

Porady, wyprawy 4x4
tel. kom.: 0 604 286 902